Welke lessen leerde Kumsal Bayazit als voorzitter van het Technology Forum van Relx Group bij de grootscheepse digitalisering van het concern?: “We moeten verliefd worden op het probleem van de klant”.
(uit ‘Transformers’, een jaarlijks onderzoek van het Financieel Dagblad en Vlerick Business School, 2018):
De lessen zijn:
- de klant, de klant en nog eens de klant
- Wees centraal én decentraal
- Durf projecten te stoppen
- (Interne) muren zijn er om te slopen
- Benut de technologie ten volle
- Staar je niet blind op Silicon Valley, maar bouw ook allianties met universiteiten
- Blijf bedrijven kopen en verkopen
- Persoonlijke face-to-face communicatie blijft.
Over het dilemma centraal versus decentraal zegt zij het volgende:
‘Technologie heeft de organisatiestructuur van het concern wezenlijk veranderd. Reed Elsevier was in de jaren na de fusie als een vloot van allemaal kleine scheepjes: decentraal, dicht op de markt, met uitgevers als onmisbare schakel tussen auteurs en hun publiek. Alleen de financiële sturing gebeurde centraal, vanuit het hoofdkantoor. Dat model heeft zich nu ontwikkeld, meer op basis van behoeften van klanten. Technologieplatforms vereisen een wereldschaal. Kennis en kunde van softwareprogramma’s, dataverwerking, kunstmatige intelligentie of opensourcenetwerken mogen niet verstopt blijven in de verschillende scheepjes van de organisatie’.
De reconciliatie is natuurlijk: wees centraal én decentraal!
‘De pendule gaat nu veel meer richting wereldwijd in plaats van lokaal’, zegt Bayazit. ‘Maar dat wil niet zeggen dat lokale betrokkenheid en focus niet even belangrijk zijn. Zo gebeurt bijvoorbeeld bij de juridische divisie nog heel veel lokaal, net als bij de verzekeringssector. Uiteindelijk begint het ook hier met onze klanten, de neuroloog, de medische advocaat, de riskmanager en ga zo maar door.
‘We organiseren ons rond die klanten, en de ideeën komen ook van ons productmanagement en vanuit de hele organisatie. Zij moeten de vraagstukken waar onze klanten mee zitten, zien te formuleren. Maar vervolgens werken we met de wereldwijde technologiegroepen voor het ontwerp en de prototypen. Op hun beurt krijgen zij vanuit de organisatie weer feedback om snel aanpassingen te kunnen doen’.
Geef een reactie