Rosalie Koolhoven en Ariska Bonnema, juristen van de RUG, faculteit rechtsgeleerdheid, geven in hun boek ‘Superdilemma’s’ een overzicht van 25 op rechtszaken gebaseerde leerzame, verrassende of ontroerende dilemma’s. Elk dilemma wordt kort getypeerd en de argumenten voor beide posities worden gepresenteerd (aan de ene kant.., aan de andere kant..). Vervolgens worden voor elk dilemma enkele vragen gesteld om over na te denken.
Het boek is aan alle basisscholen in Nederland aangeboden ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Vrede. Naar onze smaak is het ook goed bruikbaar voor middelbare scholieren en volwassenen.
Doel is kinderen voor te bereiden op het burgerschap in onze democratische rechtstaat. Kinderen krijgen te maken met botsende belangen en meningsverschillen. Daarom is het belangrijk dat zij zich kunnen inleven in anderen, kunnen nadenken over situaties en het voor een ander of zichzelf kunnen opnemen.
Het boek is rijk geïllustreerd en wordt ondersteund met instructiefilmpjes op de website www.rug.nl/rechten/superdilemmas. Het biedt ook werkvormen om daarmee aan sociale redzaamheid en maatschappelijke verhoudingen te werken. Het is gericht op ‘wederzijds begrip’ en het ‘leren begrijpen hoe je rekening houdt met elkaar’. Dat zijn de waarden die ons betrokken maken bij elkaar en de maatschappij.
Juristen c.q. advocaten denken vaak alleen in termen van conflicten of belangen en de toepassing van de wet. Het dilemma-denken staat vaak ver van hen af. Ook voor de beroepsgroep zelf is naar onze mening dit boek dus een verrijking. Want het biedt een manier om interactief over rechtsbeginselen te spreken en na te denken over hun vak.
Geef een reactie