De NRC van 16/17 maart wijdt een lang artikel aan het ‘probleem’ Schiphol, waarvan de geluidsoverlast met elke uitbreiding erger wordt, ondanks beloften dat deze zou afnemen. Dick Benschop, president-directeur, reageert op het artikel door het dilemma te benoemen en aan te geven in welke richting de verzoening gezocht wordt.
Het dilemma in zijn woorden: “Enerzijds de meerwaarde van de verbinding met de rest van de wereld zien. Anderzijds het ervaren van de overlast”. Het helpt om een dilemma te formuleren als twee positieve opties die elkaar in de wielen rijden. Dat wordt dan: ‘De meerwaarde …. zien versus Geen overlast ervaren’.
Gelukkig herformuleert Benschop dit wat vage dilemma door middel van twee positieve en duidelijke proposities:
De belangen [van Schiphol] voor de economie versus De belangen van de leefomgeving.
Hij stelt dat Schiphol een evenwicht wil tussen deze belangen en onthult de overkoepelende strategie. Inderdaad, een mooie reconciliatie van de twee termen.
Een gematigde en gecontroleerde groei die langzamer gaat dan het stiller worden van vliegtuigen.
Deze richtlijn heeft beslist de charme van eenvoud en helderheid. Maar de problematiek rond de toekomstige mogelijkheden van Schiphol is zeker heel wat complexer dan het dilemma beschrijft. Het kan geen kwaad om ook andere dilemma’s waar Schiphol en omgeving mee worstelen nader te benoemen en grondig te onderzoeken.
Geef een reactie